marek-kowalczyk

Witam!

Nazywam się Marek Kowalczyk. Jestem praktykiem zarządzania projektami.

Z zespołem MANDARINE Project Partners pomogłem zrealizować na czas największy w Europie projekt IPO: wejście na giełdę PGE SA.

Jestem współzałożycielem wydawnictwa MINT Books.

Prowadzę studia podyplomowe z zakresu zarządzania projektami.

Piszę tu o zarządzaniu projektami, łańcuchu krytycznym, złej wielozadaniowości (zławiel), teorii ograniczeń Goldratta.

Czym różni się zarządzanie projektEM od zarządzania projektAMI?

Czym różni się zarządzanie projektEM od zarządzania projektAMI?

soccer-riot.jpg

Wiele osób myli zarządzanie projektEM z zarządzaniem projektAMI. To bardzo poważny błąd. Dlaczego?

Otóż praca z pojedynczym projektem jest podobna do psychoterapii indywidualnej. Jedna osoba na kozetce z jednym terapeutą.

Natomiast zarządzanie wieloma projektami bardziej przypomina radzenie sobe z tłumem rozwścieczonych kiboli. Tu nie jest ani potrzebne ani możliwe troskliwe podejście indywidualne, lecz raczej zmasowany odpór zwartych oddziałów prewencji, których zadaniem jest jak najszybciej zwalczyć zławiel.

Mimo że wyniki badania Projekty Na Czas (pobierz raport tutaj) jednoznacznie wskazują, że większość firm pracuje z większą ilością projektów naraz, to — niestety — wiele firm nie czyni rozróżnienia między sytuacją jedno- a wieloprojektową.

Częstość występowania środowiska wieloprojektowego

Częstość występowania środowiska wieloprojektowego

Zamiast natychmiast zacząć od redukcji zławiel, która jest głównym powodem opóźnień w projektach, zaczynają od tworzenia planów projektów, wdrażania MS Project, certyfikacji PMI lub temu podobnych prac, które w najlepszym razie będą nieskuteczne. A w najgorszym dadzą efekt odwrotny — ponieważ jeszcze zwiększą występującą w firmie złą wielozadaniowość.

Szczególnie w środowisku wieloprojektowym, lecz tak naprawdę wszędzie tam, gdzie obserwujemy zławiel (notoryczną konieczność przerwania pracy nad danym zadaniem, aby zająć się innym, pilniejszym) koniecznie należy zacząć od redukcji tego zjawiska. Może być w tym przydatny proces w siedmiu krokach.

  1. Zidentyfikuj wszystkie projekty oraz etapy przepływu
  2. Odmroź i dozasobuj projekty priorytetowe
  3. Zidentyfikuj i odciąż integrację
  4. Zdefiniuj brakujące prace przygotowawcze
  5. Pracując wg zasad, nadganiaj przygotowania, kończ aktywne projekty i odmrażaj zamrożone
  6. Opracuj proces przygotowawczy i uruchamiaj wg niego nowe projekty
  7. Bezlitośnie pilnując WIP zrób kolejny krok
Czym się różni projekt od procesu?

Czym się różni projekt od procesu?

0